Menu
Islanti / Kanada / USA

Kuinka kesälomasuunnitelmamme toteutui: Road Trip Kanada-USA

Vuonna 2017 suunnitelmissamme oli lähteä Jenkkeihin road trippailemaan. Suunnittelimme ajavamme Kaliforniasta Yellowstoneen ja ihastelevamme matkalla Utahin useita kansallispuistoja. Matkasuunnitelma oli jo lentojen ostamista vaille valmis, kun päätimmekin kääntää kelkkamme ja lähteä Pohjois-Amerikan sijaan tutustumaan Lähi-itään.

Tänä kesänä tuli aika toteuttaa USA:n road trip. Vuoden aikana suunnitelmat olivat kuitenkin muuttuneet. Edellisen vuoden matkaohjelmaluonnoksesta oli jäljelle jäänyt ainoastaan pääkohde, Yellowstone. Utahin kansallispuistot saavat edelleen sydämen sykkimään, ja niiden upeisiin maisemiin on aivan pakko vielä joskus päästä. Nyt ei kuitenkaan ollut vielä niiden aika.

Road trip Kanada-USA

USA:n poliittiset muutokset ja alkuvuonna otsikoissa olleet lentokiellot saivat pohtimaan koko matkan järjellisyyttä. Mitä jos lentokiellot laajenevat, eikä päästäisikään lentämään USA:an? Tai mitä jos tilanne Yhdysvalloissa muuttuu sellaiseksi, ettei sinne haluakaan matkustaa lainkaan?

Päätettiin pelata varman päälle ja muuttaa matkasuunnitelmaa niin, että otettaisiinkin lennot Kanadaan. Suunnitelmissa oli edelleen ajaa Yhdysvaltoihin, mutta jos sikäläinen tilanne muuttuisi sellaiseksi ettei USA:n puolelle halutakaan mennä, voitaisiin tarvittaessa muuttaa matkasuunnitelmia lennosta ja viettää lomamme kokonaan Kanadassa.

Millainen matkasuunnitelmamme sitten oli ja miten se lopulta toteutui?

Columbia Icefield,  kuumaisema ja kukat

Päivä 1, matkustus

Lennot Helsinki-Reykjavik-Edmonton, p
erillä Edmontonissa alkuillasta
Ohjelmassa vuokra-auton hakeminen, Walmart-shoppailut ja ajaminen yöpaikkaan Edmontonin länsilaidalle
Yöpyminen Edmontonin länsipuolella sijaitsevassa Spruce Grovessa (hotelli varattu etukäteen)

Toteutus: Kuten suunniteltu. Tarvikkeiden etsiminen suuresta Walmartista vuorokauden valvomisen jälkeen oli suhteellisen mielenkiintoinen kokemus. Onneksi stereotypiat kanadalaisista pitivät paikkansa, ja saatiin todella ystävällistä palvelua.

Päivä 2, Jasper National Park

Suunnitelma:
Ajo Spruce Grove – Jasper National Park (340 km)

Kiertelyä Jasper National Parkissa (Alberta, Kanada)
Yöpyminen leirintäalueella (varattu etukäteen)

Toteutus: Kuten suunniteltu. Jasperissa ehdittiin kaiken maisemaihastelun lisäksi iltapäivän ja illan aikana nähdä Medicine Lake ja Maligne Lake.  Tehtiin myös ensimmäiset eläinbongaukset, mieleenpainuvimpana metsän siimeksestä uteliaana kurkkinut pieni peura.

Road trip Kanada

Päivä 3, Jasper National Park

Suunnitelma:
Kiertelyä Jasper National Parkissa (Alberta, Kanada)
Yöpyminen Jasperissa leirintäalueella (varattu etukäteen)

Toteutus: Kuten suunniteltu. Päivän ohjelmaan kuului aamulenkki Jasperin kylän lähellä Pyramid Lakella, matkan ensimmäisen jäätikön ihastelu Mt. Edith Cavell -vuorella, aasialaisten turistilaumojen kohtaaminen massiivisilla Athabasca Falls -putouksilla sekä eksyneiden retkeilijöiden ”pelastaminen” illan hämärtyessä (viimeisin hässäkkä ei ollut suunniteltu…).

Road trip Kanada-USA

Päivä 4, Jasper National Park, Banff National Park

Suunnitelma:
Ajo Jasper National Park – Banff National Park (300 km)

Kiertelyä Jasper ja Banff National Parkeissa Icefields Parkwayn varrella (Alberta, Kanada)
Yöpyminen Banffissa leirintäalueella (varattu etukäteen)

Toteutus: Kutakuinkin kuten suunniteltu. Aamulla käytiin katsomassa Jasperin toinen kuuluisa vesiputous, Sunwapta Falls. Icefields Parkwayn varrella ehdittiin tehdä mainio kävelyretki hyvin piilotetuilla Stanley Fallseilla, ihmetellä jäätikköä massiivisen Columbia Icefieldin reunalla ja ihailla muita maisemia, kunnes kello oli kuin varkain juossut niin pitkälle, ettei meidän auttanut muu kuin jättää jarrupoljin rauhaan ja hurauttaa yöksi leirintäalueelle lähelle Banffin kylää.

Road Trip Kanada

Päivä 5, Banff National Park

Suunnitelma:
Kiertelyä Banff National Parkissa (Alberta, Kanada)
Yöpyminen Banffissa leirintäalueella (varattu etukäteen)

Toteutus: Kutakuinkin kuten suunniteltu. Edellisenä päivänä Icefields Parkwayhin tutustuminen oli jäänyt puolitiehen. Otettiin vahinko takaisin ja ajettiin takaisin niille paikkeille, jossa edellisenä päivänä oltiin jouduttu keskeyttämään pysähtely. Ohjelmaan kuului kävelyretki ihanan turkoosina virtaavan joen varrella ja Upper Waterfowl Lakella sekä pysähdykset kuuluisan turkooseilla Peyto Lakella ja Bow Lakella.

Käytiin myös Lake Louisen alueella, johon Icefields Parkwayn maisematie päättyy. Kävimme toteamassa Lake Louise hirveäksi turistirysäksi ja läheinen Lake Moraine niin suosituksi, ettei jaksettu seistä autojonossa niin pitkään, että oltaisiin päästy sen parkkipaikalle saakka.

Banffin kylän tuntumassa kipusimme vielä Mt Norquaylle, jossa ilta-auringon valossa ihmettelimme alla avautuvaa kylän ja vuorien muodostamaa maisemaa, katselimme nurmikolla viipottavia maaoravia ja ihmettelimme laiduntavia paksusarvilampaita.

Road Trip Kanada-USA

Päivä 6, Banff National Park, Calgary

Suunnitelma:
Ajo Banff National Park – Calgary (125 km)

Kiertelyä Banff National Parkissa ja Calgaryssa (Alberta, Kanada)
Yöpyminen Calgaryssa (varattu etukäteen)

Toteutus: Kuten suunniteltu. Banffista tuli nähtyä vielä kylän vieressä sijaistsevat Minnewanka Lake, Two Jack Lake sekä Cascade Ponds, jonka rannalla nautittiin aamubrunssi. Tämän jälkeen hypättiin autoon ja ajettiin 1,5 tuntia Calgaryyn. Matkalla bongattiin myös hyppyrimäet, joissa Matti Nykänen voitti olympiakultaa 1988.

Road Trip Kanada-USA

Päivä 7, Calgary

Canada Day, Kanadan kansallispäivä

Kiertelyä Calgaryssa, kansallispäivän fiilistelyä (Alberta, Kanada)
Yöpyminen Calgaryssa (varattu etukäteen)

Toteutus: Kuten suunniteltu. Canada Daysta muotoutui aivan mahtava päivä. Ruokarekkoja, festivaalitunnelmaa, ohjelmalavoja ja vähän lisää ruokarekkoja. Nam! Päivän lopuksi vielä upea ja äärimmäisen taidokkaasti toteutettu ilotulitus.

Päivät 8-9, dinosaurusmuseo, matkustus

Suunnitelma:
Ajo Calgarysta Jacksoniin (Wyoming, USA) (1100 km)

Go with the flow, ei varauksia

Toteutus: 150 km koukkaus, kun päätettiin poiketa Royal Tyrrellin dinosaurusmuseossa Calgaryn koillispuolella. Muuten päivät sujuivat epämääräisen suunnitelman mukaisesti. Ensimmäisenä päivänä ehdittiin juuri rajan yli ja yövyttiin 60 km päässä rajasta sijaitsevassa Shelbyn pikkukylässä. Toisena päivänä ajettiin  730 km Montanan ja Idahon halki Jacksoniin, joka sijaitsee Wyomingissa Grand Teton National Parkin eteläpuolella. Yöpaikan etsiminen oli haasteellista, mutta onni potkaisi lopulta, kun saatiin pitkän ja kuoppaisen tien päässä sijaitsevan leirintäalueen viimeinen telttapaikka.

Road trip Kanada

Päivä 10, Grand Teton National Park

4th of July, USA:n itsenäisyyspäivä

Ajo Jacksonista tai lähistöltä Grand Teton National Parkiin ja Yellowstoneen (130 km)
Kiertelyä Grand Teton National Parkissa, itsenäisyyspäivän fiiistelyä (Wyoming, USA)
Yöpyminen Yellowstonessa leirintäalueella (varattu etukäteen)

Toteutus: Kuten suunniteltu. Itsenäisyyspäivää ei tosin ihmeemmin fiilistelty, koska se aiheutti vain hillittömän ruuhkan Jacksonin kaupunkiin. Paraatistakin nähtiin vain sen perässä kulkevat lakaisukoneet. Päivä sujui joutuisasti Grand Teton -vuoriston katveessa, ja päivä oli oikein sopiva aika kansallispuiston pintapuoliseen tutkailuun. Illaksi ajettiin Yellowstonen eteläosaan.

Päivät 11-13, Yellowstone National Park

Suunnitelma:
Kiertelyä Yellowstone National Parkissa (Wyoming, USA)

Yöpyminen Yellowstonessa leirintäalueella tai mökissä (varattu etukäteen)

Toteutus: Suunnitelma oli hyvin ylimalkainen, joten se toteutui helposti. Yellowstonessa vietettiin kolme kokonaista päivää ja osa neljännestä. Tämä oli sopiva aika kansallispuistoon tutustumiseen. Tuossa geysireiden ja villieläinten luvatussa maassa olisi riittänyt tutustuttavaa ainakin viikoksi, mutta viimeistään monta päivää kestäneet helteet saivat tympääntymään heinäkuussa alkaneisiin ruuhkiin, joten neljäntä päivänä lähdettiin helpottuneina jatkamaan matkaa eteenpäin.

USA road trip

Päivät 14-15, Glacier National Park

Suunnitelma:
Ajo Yellowstonesta Glacier National Parkiin (800 km)
Going to the Sun Road ja muuta kiertelyä Glacier National Parkissa (Montana, USA)
Yöpyminen jossain matkan varrella ja lähellä Glacier National Parkia, ei varauksia

Toteutus: Hieman hampaat irvessä kierrettiin vielä Yellowstonen viimeiset kohteet kunnes käännettiin auton nokka kohti luodetta. Päivän aikana suunnittelimme yöpyvämme Missoulassa (500 km Yellowstonesta), mutta Missoulan maraton ei ollut meidän puolellamme. Niinpä oli pakko hypätä takaisin auton rattiin ja hurauttaa vielä parin tunnin matka pimenevässä illassa läpi intiaanireservaatin. Yöpaikka löytyi lopulta Glacierin kansallispuiston lähistöllä sijaitsevasta Kalispellin kaupungista.

Seuraavana päivänä ajoimme Going to the Sun Road -maisematietä Glacierin kansallispuiston länsilaidalta itälaidalle ja teimme pari kävelyretkeä sen varrella. Yöpaikaksi valikoitui edellisenä iltana varattu Going to the Sun Roadin itäpäässä sijaitseva KOA:n leirintäalue St. Maryn kylässä.

Päivät 16-17, Kalliovuoret Kanadassa ja USA:ssa

Suunnitelma:
Ajo Glacier National Parkista (USA) Waterton Lakes National Parkin (Kanada) kautta Edmontoniin (620 km)

Kiertelyä Glacier ja Waterton Lakes National Parkeissa (Montana, USA ja Alberta, Kanada)
Yöpyminen jossain matkan varrella, ei varauksia

Toteutus: Ensimmäinen päivä jotakuinkin kuten suunniteltu, toinen päivä ei niinkään. Aamulla oli tarkoitus ajaa Kanadan puolelle, mutta päätettiin tehdä vielä yksi pidempi päivävaellus Glacierin kansallispuistossa. Useamman tunnin kävelyretken jälkeen ylitettiin raja Kanadaan, ajettiin hämärtyvässä illassa toinen Waterton Lakesin kansallispuistossa kulkevista teistä ja löydettiin yöpaikka kansallispuiston ulkopuolelta sen jälkeen kun todettiin kansallispuiston leirintäalueiden olevan täynnä.

Seuraavana aamuna käytiin  ajamassa toinen Watertonin kahdesta tiestä ja katsomassa sen päässä sijaitseva Red Rock Canyon. Sen jälkeen matkamme lähti kiitolaukalle. Sen sijaan, että olisimme ajaneet suorinta tietä takaisin Edmontoniin, päätimme ajaa vielä uudestaan Banffin ja Jasperin kansallispuistojen läpi. Päivän ohjelmaan kuului 650 kilometriä ajoa, josta osa Banffin ja Jasperin välillä kulkevalla Icefields Parkway -vuoristotiellä. Yöpaikan olimme varanneet edellisenä iltana Jasperin kansallispuistosta.

Waterton_3212

Päivä 18, Jasper National Park

Suunnitelma:
Kiertelyä Edmontonissa (Alberta, Kanada)
Yöpyminen Edmontonissa, ei varauksia

Toteutus: Ei juuri lainkaan, kuten suunniteltu. Aamu kierreltiin Jasperin kansallispuistossa metsäpalojen hämärtämissä maisemissa, päivällä ajettiin 360 km Edmontoniin ja illalla käytiin kiertelemässä yhdessä ostoskeskuksessa. Majapaikka Edmontonin esikaupunkialueelta oltiin varattu 2 päivää aiemmin.

Päivä 19, Edmonton

Kiertelyä Edmontonissa
Auton palautus, lento Edmonton-Reykjavik

Toteutus: Kuten suunniteltu. Edmontonin keskustaan tutustuttiin vain sen verran, että ajettiin sen läpi. Lisäksi kävin ihmettelemässä valtavan kokoista ostoskeskusta huvi-, vesi- ja eläinpuistoineen. Sen jälkeen jäljellä oli auton palautus vuokraamoon ja lento Islantiin.

Päivä 20, Islanti

Saapuminen Reykjavikiin aamulla

Gray Linen kutsumana kiertomatka Etelä-Islannissa, tutustuminen Reykjavikiin
Lento Reykjavik-Helsinki

Toteutus: Kuten suunniteltu. Islannista ehti kivasti nähdä siivun yhden päivän aikana, vaikka sateinen keli blokkasikin maisemia aika huolella.

Islanti

Päivä 21

Saapuminen Helsinkiin

Toteutus: Kuten suunniteltu.

Kanadan road trip

Yhteenveto

Suunnitelmat pitivät aika hyvin kutinsa, etenkin niiltä osin kun oltiin varattu majapaikkoja etukäteen. Toisaalta oli kiva, että matkaohjelma mahdollisti myös ex tempore -päätöksiä. Täysin ilman etukäteisvarauksia ei reissuun kannattanut lähteä, koska etenkin Yellowstonen majoitukset tulee varata lähes puoli vuotta etukäteen, jos mielii kansallispuistossa yöpyä. Kun loppumatkasta etsittiin vapaata leirintäaluepaikkaa Banffin ja Jasperin kansallispuistoista, todettiin että niitä oli  jäljellä vain yksi. Alkumatkan majapaikat Banffissa ja Jasperissa oltiin onneksi varattu jo etukäteen.

Etukäteen suunniteltu reitti ja eri kohteisiin varattu aika oli melko sopiva. Toki päiväretkille ei nyt jäänyt liikaa aikaa, eli jos (päivä)vaellukset kiinnostavat, kannattaa kansallispuistoihin varata aikaa enemmänkin.

Katso myös:

Ovatko nämä paikat sinulle entuudestaan tuttuja?

Seuraathan Suunnaton-blogia myös sosiaalisessa mediassa:

18 Comments

• Merja / Merjan matkassa
    17.8.2017 at 21:41

Kanadan kohteet tuttuja parin vuoden takaiselta reissulta. Maisemat on kyllä niin huippuja, ettei mitään rajaa. Kiva oli lukea myös USA:n puolen kansallispuistoista. Taitavat olla aika turistirysiä. Yövyittekö leirintäalueella mökissä vai olitteko teltalla liikkeellä?

17.8.2017 at 21:54

Lähinnä Yellowstone oli nyt tosi täynnä. Muuten kansallispuistot jenkeissä eivät olleet sen ”pahempia” kuin esim. Banff Kanadan puolella. (Ja itseasiassa Banff oli mun mielestäni koko reissun pahin turistirysä, vaikka Yellowstone olikin ruuhkaisempi.)
      Yellowstonessa oltiin yksi yö mökissä, mutta muuten yövyttiin kansallispuistoissa kaikki yöt leirintäalueilla teltassa. Oli ihan mahtava ratkaisu, vaikka matkatavaraa tulikin sen takia enemmän.

• Kaisa / Mutkia Matkassa
    20.8.2017 at 17:19

Oon itse Euroopassa roadtripillä tehnyt vähän samantyyppisesti että joitain tiettyjä majoituksia varannut etukäteen ja lyönyt tietyt etapit lukkoon. Mutta tärkeää kuitenkin jättää pelivaraa niin ettei tee liian tarkkoja suunnitelmia. Ex tempore päätökset ja fiiliksen mukaan matkustaminen on kuitenkin lomalla parasta!
    Kiva että teillä reissu meni hyvin – pienet ennakoimattomat muutokset suunnitellaan kuuluu kuitenkin asiaan 🙂

21.8.2017 at 08:52

Pelivaraa on tosiaan hyvä jättää, koska vieraass paikassa se kaikkein mielenkiintoisin kohde voi yllättää! Olisi tylsää joutua tahtomattaan jatkamaan matkaa vain sen takia, että on majoituksia tms. odottamassa. Usein ex-tempore -päätökset jäävät reissusta mieleen kaikkein parhaiten.

• Reetta / Matkasto
    21.8.2017 at 13:28

Kylläpä aikamoisella vauhdilla rykäisitte hienojen maisemien halki! 😀 Mä olen nyt käynyt neljä kertaa koluamassa AINOASTAAN Banffin, Jasperin ja siinä ympärillä olevien Kalliovuorten kansallispuistojen alueita. Ja vielä tekis vielä tutustua niihin tarkemmin! Mutta Yhdysvaltain puoleiset Kalliovuoret kiinnostaa kyllä myös – ehkäpä joskus vielä hurautan sinnekin. Viime kesän ihmismassat Banffin keskustassa kesäsesonkina oli hulluinta, mitä olen nähnyt! Maaliskuussa siellä taas ei ollut juuri ketään. 😀 Sesonkiaikaan tosiaan ex-tempore -matkailu on harmillisen hankalaa juuri majoitusten takia. Mutta kun aluetta tuntee hiukan paremmin, osaakin suunnitella majapaikat hiukan järkevämmin seuraavaksi kerraksi.

21.8.2017 at 14:40

Kiva kun kommentoit, Reetta!
      Tuossa ajassa ehti hyvin näkemään pääkohdat läpi, mutta sen kummemmille päiväretkille saatika pidemmille vaelluksille ei juuri jäänyt aikaa. Sinänsä harmi, koska parhaat kokemukset olivat juuri näitä päiväretkiä kauempana ”turistikohteista”.

Oltiin Banffissa hetken aikaa CanadaDayn aattona. Puisto alkoi täyttyä uhkaavasti ja Calgaryyn ajettaessa vastaan tuli paljon sellaisia autoja, jotka olivat selvästi menossa viettämään itsenäisyyspäiväviikonloppua kansallispuistoihin. Banff on varmasti tupaten täynnä tuollaisina ajankohtina.

• Katariina/Maisemajahdissa
    21.8.2017 at 22:37

Mielenkiintoinen postaus, kiitos! Nämä kuvat saavat mut haaveilemaan entistä enemmän tuon alueen kansallispuistoista. Näihin kansallispuistoihin olisi varmaan paras pyrkiä matkustamaan ei-sesonkina, mutta silloin säät voivat tietysti olla enemmän tai vähemmän arvaamattomat.

21.8.2017 at 23:05

Kiitos Katariina! Ainakin tällainen kylmänarka ihminen miettii tarkkaan, mihin aikaan mihinkin matkustaa. Tuolla vuoristossa talvi vaikuttaa toki myös siihen, mitkä tiet ovat ylipäätään auki. Joissain paikoissa pääsee ilmeisesti kulkemaan vain muutaman kesäkuukauden ajan. Uskoisin, että kesäkuu ja syyskuu voisivat olla parhaita ajankohtia Kalliovuorilla. Lomasesonki ei ole silloin päällä, mutta kelit ovat hyvät ja varmasti lähes kaikki tietkin auki. Noissa kansallispuistoissa kannattaa myös pitää mielessä vuodenaikojen vaihtelut eläinten kannalta, jos haluaa nähdä esim. vastasyntyneitä poikasia tai urosten sarvien kolisteluita.

• Kati / Lähinnä Kauempana
    22.8.2017 at 23:53

Jestas, mitä paikkoja! Kanada kiinnostaisi muutenkin tosi paljon, olen kuullut paljon kehuja kauneudesta. Eikä USAn kansallispuistotkaan pahoilta näytä. Tosi hyvin teidän suunnitelmat piti paikkansa, onneksi oli sen verran löysää että pystyi vähän soveltamaan. Mieletön määrä kilometrejä… siinä on perslihakset saaneet hyvin reeniä. 🙂 Hauska vertailu suunnitelmista ja toteutuksesta.

26.8.2017 at 14:06

Kiitos Kati! Kanadan luonto on upeaa. Siinä yhdistyy jännittävästi tuttu ja turvallinen Suomen luonto ja vuoristojen jylhyys.

• Elisa / Eliza Does Oz
    24.8.2017 at 07:45

Oih, mitkä maisemat! 🙂 Nämä eivät ole minulle tuttuja paikkoja, mutta erityisesti Yellowstone on haaveissa, vaikka se taitaakin olla ajoittain täynnä turisteja. Olen samaa mieltä sen suhteen, että matkasuunnitelmista ei kannata tehdä liian tarkkoja, jotta voi sitten mennä myös vähän fiiliksen mukaan.

26.8.2017 at 14:08

Yellowstone on tosiaan ihan omaa luokkaansa. Toista samanlaista ei taida maapallolta löytyä. Turistien määrä on tosiaan pieni miinus, mutta uskoisin, että hyvin ajoittamalla voi löytää vähän hiljaisemman ajankohdan, jolloin puisto on kuitenkin vielä hyvin nähtävissä (=ei 6-metrisen lumihangen peittämä).

• Tiia/ReiseReise
    25.8.2017 at 20:04

Kauniita maisemia ja ihana tuo peura. Hyvin pysyitte suunnitelmissa, ehkä jo varattu majoitus vaikutti tähän. Kiva lukea, että kanadalaiset ovat ystävällisiä, maa kiinnostaa tällä hetkellä hurjasti. 🙂

26.8.2017 at 14:09

Kiva kuulla, Tiia! Kanada lunasti ennakko-odotukset mainiosti. Ja tuo peura oli tosi sympaattinen <3

• Martta / Martan Matkassa
    25.8.2017 at 22:48

Mahtavia maisemia ja upeat kuvat! Mielenkiintoinen reittivalinta, sillä Kanada kiinnostaa kovasti ja samalla onnistuisi todella nähdä tuo Yosemite. Tuota sopii todella harkita.

26.8.2017 at 14:10

Kiitos Martta! Tuo reittivalinta tuli itsellenikin vähän puskista, kun piti keksiä uusia vaihtoehtoja 🙂 Mietin ensiksi Yellowstoneen kulkemista etelän kautta, mutta keskellä kesää tuo viileämpi pohjoinen oli oikein hyvä valinta. Kysy ihmeessä vinkkejä sitten kun/jos alat matkaa suunnitella!

• Anna K.
    26.8.2017 at 00:28

Kanadan maisemat on niin jylhiä, että ne pitäisi päästä näkemään ihan paikan päälle. Oli nämä sun kuvatkin kyllä upeita! Luonto, kansallispuistot, vuoret, vaellukset ja kaikki vähän erilainen on alkanut kiinnostaa kummasti. Tarpeeksi paljon oon ilmeisesti suosikkialueeni Välimeren rantoja jo kolunnut. 🙂 Vancouverissa ja Vancouver Islandilla oon joskus ollutkin, mutta se ei hirveen suurta vaikutusta tehnyt.

26.8.2017 at 14:12

Kiva kuulla, että Kanada ja luontomatkailu kiinnostaa sinuakin! On hauskaa huomata, miten matkoillaan alkaa etsiä uusia juttuja ja kokemuksia. Vancouver taitaa tosiaan olla rannikkokohteena vähän erilainen, vaikka melko lähellä Kalliovuoria onkin.