Menu
Kanada

Täydellinen aamu Jasperin kansallispuistossa ja massiivinen Pyramid Mountain

Aamuaurinko kajastaa telttakankaan läpi ja kuulet luonnon heräilevän uuteen päivään. Teltasta ulos möngittyäsi näet yhden Kalliovuorten huipuista ihan vieressäsi ja katselet, kuinka oravanpoikaset kirmaavat puiden juurilla. Hetken päästä huomaat että vapitiperhe on asettautunut ruokailemaan viereiselle tyhjälle telttapaikalle.

Olimme juuri saapuneet Kanadaan kesällä 2017 ja vietimme nyt ensimmäistä yötä Jasperin kansallispuistossa. Tuntui, kuin Kalliovuoret toivottaisivat meidät tervetulleiksi. Täydellisempää aamua ei voisi kuvitella.

Jasperin kylä

Majoituimme Jasperin kylän lähettyvillä sijaitsevalle Whistlerin leirintäalueelle. Täältä oli kätevä ajaa kylille aamupalalle, sillä vaikka olimmekin reissussa teltan ja makuupussien kanssa, ruokailun olimme päättäneet järjestää ravintoloissa ja kahviloissa.

Millainen aamupalapaikka Jasperista löytyikään! Smitty’s oli perinteinen diner, joka tarjosi järjettömän kattavan aamiaisvalikoiman toasteista massiivisiin annoksiin pekoneineen ja paistettuine perunoineen. Tarjoilijat kiertelivät kahvipannujen kanssa täyttäen kahvikuppeja sitä mukaa kun ne tyhjenivät. Lounasta ja iltapalaakin Smitty’stä olisi löytynyt, mutta me valikoimme sen kanta-aamupalapaikaksemme.

Aamun ohjelmaamme kuului myös käynti Jasperin kansallispuiston Information Centressä, joka sijaitsee näppärästi keskellä kylää. Jokaiseen kansallispuistoon saavuttaessa kannattaakin käydä näissä infopisteissä hakemassa vinkkejä ja kuuntelemassa tuoreimmat tiedot esimerkiksi karhuhavainnoista tai sääolosuhteista, etenkin jos suunnittelee lähtevänsä retkeilemään vähänkin kauemmas.

Osuimme infopisteeseen juuri parahiksi, kun käynnissä oli kulkulupien jako Mount Edith Cavellille. Jaa niin mihin? Sitä mekin ihmettelimme. Selvisi, että paikka olisi oikein kaunis, ja rakennustöiden vuoksi sinne päästettäisiin nyt vain rajattu määrä ihmisiä. Vailla minkäänlaista käsitystä siitä, mitä Mount Edith Cavellilta löytäisimme, lunastimme kulkulupamme samalle päivälle. Kai paikan täytyisi olla hieno, jos sinne kerran kulkulupia jaetaan. Eikö?

Whistlers Campground, Jasper

Näkymä teltaltamme Whistlers Mountainille

Pyramid Mountain

Lupalappumme oikeutti vierailuun Mt Edith Cavellilla vasta iltapäivällä, joten meillä oli hyvin aikaa pienelle retkelle läheisellä Pyramid Lakella. Netistä lukemani suitsutuksen perusteella odotin upeaa paikkaa, joten pettymys oli hienoinen, kun saavuimme paikalle. Resorttien ohi ajettuamme pysäköimme auton tien reunaan pienelle pysäköintipaikalle. Laskeuduimme polkua pitkin järven rantaan ja jatkoimme kapeaa siltaa pitkin Pyramid Islandin saarelle.

Tämä on ilmeisen suosittu paikka häiden ja erilaisten juhlien järjestämiseen. Juhlallisuuksia ei nyt ollut käynnissä, mutta paikalla olleista plakaateista luimme, kuinka rakas paikka Pyramid Island monelle on. Meitä paikka ei kuitenkaan sykähdyttänyt. Toki järven yli oli ihan kohtuulliset maisemat vuorille, mutta villiruusujen lisäksi mitään erityisen ihmeellistä täältä ei tuntunut löytyvän.

Saaren kärkeen päästessämme kohtasimme sentään hienon näkymän. Järven vieressä kohoaa massiivinen Pyramid Mountain, jonka olimme bonganneet jo aiemmin Maligne Lookout -näköalapaikalta. Pyramid Mountain eroaa muista vuorista punertavan värinsä ansiosta. Pyramidin muotoinen valtava vuori näyttää siltä, että jättiläinen olisi napannut pelinappulan jostain toisesta lautapelistä ja asettanut sen keskelle Kalliovuorten harmaata vuoristoa.

Pyramid Lake, silta, Jasper

Pyramid Lake, villiruusu, Jasper

Pyramid Lake ja Mountain, silta, Jasper

Lyhyen saarivisiitin jälkeen lähdimme nousemaan viereistä rinnettä ylös kohti näköalapaikkaa. Polku kiemurteli ylöspäin metsän siimeksessä. Välillä vastaan tuli muita retkeilijöitä, usein koirien kanssa. Välillä kuulimme kulkusen kilinää kohdatessamme vastaantulijan. Muutamat olivat varustaneet reppunsa karhukelloilla, joiden on tarkoitus pitää ääntä siten, että karhu osaa väistää ihmistä. En usko, että kelloista on paljoakaan hyötyä, sillä mekin kuulimme kellot vasta siinä vaiheessa, kun ihminen oli aivan kohdalla. Luulisi karhunkin kuulevan ensin askelten äänen.

Useita metsäkukkia ihailtuamme (tai minä niitä lähinnä ihailin – ja valokuvasin) saavuimme punaisten lepotuolien luo. Nämä tuolit tuntuvat olevan the juttu Kanadassa. Kansallispuistoissa niitä on ripoteltu lähes jokaiselle näköalapaikalle. Täältä avautuikin ihan mukava näkymä Pyramid Mountainille, jota olimme jo vedenrajasta ihmetelleet.

Leppoisan aamulenkin jälkeen olikin jo aika varautua seuraavaan kohteeseen, retkeen Mt Edith Cavellille.

Lue siitä lisää:

Pyramid Mountain, Jasper

Indian Paintbrush, Pyramid Mountain, Jasper

Sininen kukka, Pyramid Mountain, Jasper

Punainen kukka, Pyramid Mountain, Jasper

Mitä kaikkia Kalliovuorten road tripimme pitikään sisällään? Tutustu USA:ssa ja Kanadassa kierrelleen road tripimme reittiin ja matkaohjelmaan.

Haluat ehkä lukea myös muut postaukset Jasperin kansallispuistosta:

Seuraathan Suunnaton-blogia myös sosiaalisessa mediassa:

24 Comments

• Sonja | FIFTYFIFTY
    6.11.2017 at 18:39

Voi vitsi tuo aamukuvaus, mun unelma! Just tommonen Disney-moment. <3 Ja todella upea kyllä tuo Pyramin-vuori. Innolla ootan, että minkälainen upeus se Edit Cavell on!

9.11.2017 at 21:52

Ou nou, älä nyt kuitenkaan odota liikoja! Mikään ei ole matkailussa pahempaa kuin odottaa kohteelta todella paljon, ja joutua sitten pettymään kun kohde olikin vain ”aika kiva” 😉

• Ne Tammelat
    12.11.2017 at 10:49

Upeat vuoret ja kuvat niistä! Onneksi ette törmänneet karhuihin 🙂

13.11.2017 at 20:29

Pyramid Mountain oli kyllä aika upea. Sen on tajunnut kunnolla vasta näin jälkikäteen kuvia katsellessa.

• Katariina/Maisemajahdissa
    12.11.2017 at 12:01

Ei noi maisemat musta hullumpia sentään ole 🙂 Mutta ymmärrän hyvin sun fiilikset kyllä. Itsellekin on käynyt niin, että on mennyt reissulla johonkin paikkaa, jota on hehkutettu eri lähteissä kovasti, mutta sitten kun sinne menee itse, niin ei tajua paikan suosiota ollenkaan. Mutta näin kai se on, että eri ihmiset innostuvat eri tavalla eri paikoista.

13.11.2017 at 20:31

Ei tosiaan 🙂 Ihan totta kyllä, että ihmiset katsovat maailmaa ja eri paikkoja eri tavoilla. Ja varmasti näissä vaikuttaa sekin, minkälaisesta maasta ja ympäristöstä itse on kotoisin. Suomalaisille järvellä oleva saari ei ehkä ole se kaikkein kummallisin juttu.

• Anne/ Matkahetket
    13.11.2017 at 13:24

Ihana postaus! <3 Tulee olo, että haluaa kaivaa vaelluskengät esille, hypätä lentokoneeseen ja lähteä juuri noille poluille samoilemaan.

13.11.2017 at 20:32

Kiitos Anne, ihana kuulla! Minäkin voisin lähteä tuonne uudelleen 🙂

• Hienoja maisemia ja mahtavia kuvia!
    Voin vain kuvitella oravanpoikaset leikkimässä noissa näkymissä. 🙂

• Merja / Merjan matkassa
    13.11.2017 at 22:06

Ihana aamu! Tuli niin ikävä Kanadaan, kun luki tätä. Mekin kävimme Pyramid Lakella ja olen kanssasi samaa mieltä, ettei se järveä kummoisempi ollut. Reissun aikana näimme paljon hienompia järvimaisemia. Nyt alkoi kiinnostamaan minkälainen oli Mt. Edith Cavel. Siitä kuulemme ehkä seuraavaksi? 🙂

13.11.2017 at 23:13

Kanada on <3 Lohdullista kuulla, ettei Pyramid Lake kauheasti sykähdyttänyt sinuakaan.
      Mt Edith Cavellista muuten julkaisin juuri postauksen 🙂 Löytyy täältä.

• Sofia
    14.11.2017 at 12:54

Kuulostaapa ihanalta tuo periamerikkalainen diner-aamupala. Niitä on kyllä ikävä. Uteliaana minunkin piti käydä jo seuraavassa postauksessa kurkkaamassa, miltä se Mount Edith Cavell näytti! 🙂

14.11.2017 at 21:58

Hauskaa, kun kävit kurkkaamassa 🙂 Dinerien aamiaisvalikoimista kyllä löytyi valinnanvaraa joka makuun.

• Pia / Lyhyenä hetkenä
    16.11.2017 at 11:35

Tällaiset luontomatkailupostaukset ovat omiaan nostattamaan reissukuumetta! Ihmeellisintä maailmallakin on usein se luonto, ei niinkään kaupungit tai ihmisen rakentamat monumentit. Tykkään!

16.11.2017 at 20:37

Ihanaa Pia! Olen ihan samaa mieltä – erityisesti kaupungit alkavat toistaa hyvin pian itseään, mutta luonto on aina erilaista eri puolilla maailmaa.

• Pirkko / Meriharakka
    16.11.2017 at 21:22

Äskettäin kävimme Vancouverissa ja sieltä käsin Squamishissa, jossa nousimme hetkeksi vuorille hiukan patikoimaankin.
    Whistlerissä asti emme käyneet ja tietysti Kalliovuorten alueella olisi meille vielä paljon muutakin nähtävää, mutta kaksi syysmatkaa peräkkäin Kanadaan tarkoittanee jo sitä, että välillä jotain muuta kuin Kanadaa 🙂

16.11.2017 at 23:01

Heh, ymmärrän hyvin! Kanada on ihana ja Kalliovuorille olisi mahtavaa palata, mutta välillä täytyy käydä jossain muuallakin.

• Henna / Kulkutautiset
    17.11.2017 at 12:00

Tulipas ikävä tuonne Pohjois-Amerikan mantereelle, mahtava ja helposti saavutettava luonto, sekä dinerit sun muut ihanuudet! Luontoloma helpoimmillaan Ymmärrän tuon lievän pettymyksen tunteen oikein hyvin, kun vastaan tulee jotain ”ihan kivaa” vaikka odotukset ovat hehkutuksen myötä olleet tosi korkealla. Toivottavasti löysitte kuitenkin niitä sykähdyttäviäkin paikkoja matkallanne!

19.11.2017 at 00:38

Pohjois-Amerikassa on tosiaan ihan helppo matkustaa, ja sieltä löytyy upeita luontokohteita! Kyllä – löysimme niitä sykähdyttäviäkin paikkoja <3