Menu
Jordania

Liikkuminen Jordaniassa – kokemukset taksimafiasta ja vinkit matkan suunnitteluun

Omatoimimatkailussa paikasta toiseen siirtyminen vaatii välillä aika paljon selvittelyä. Keväällä 2016 toteuttamamme Israelin ja Jordanian kiertomatka oli siitä hyvä esimerkki. Siinä missä Israelin joukkoliikenteen aikataulut löytyvät melko näppärästi omilta nettisivuiltaan, joutuu Jordanian liikkumismahdollisuuksien selvittämiseksi tekemään varsinaista salapoliisityötä ja kaivelemaan tietoa erilaisista blogeista ja foorumeilta.

Miten liikkuminen Jordaniassa sitten kannattaa hoitaa? Kun aiemmassa postauksessa kerroin yleisiä vinkkejä Jordaniaan, tähän postaukseen olen kerännyt tietoa siitä, millä me liikuimme paikasta toiseen. Lisäksi kokosin vinkkejä, mitä liikkumisessa ja sen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon.

Petra, aasit

Matka Israelista Jordaniaan, Jerusalem – Amman

Jerusalemista Ammaniin on järkevintä kulkea Sheikh Hussein Bridgen rajanylityspisteen kautta. Jerusalemista rajalle kuljimme Eggedin bussilla ja loppumatkan taksilla, kun taas rajalta Ammaniin mentiin koko matka taksilla. Rajanylityksestä ja tuon reitin muista faktoista voit lukea tarkemmin tästä postauksesta.

Amman – Dead Sea – Mt. Nebo – Madaba – Amman

Useassa Ammanin hotellissa tarjotaan matkapaketteja, jotka sisältävät suositun Dead SeaMount NeboMadaba -reissun. Niin myös meidän hotellissamme. Tuo paketti sisältää taksin käytettäväksi koko päivälle noihin kohteisiin. Sovimme matkasta edellisenä iltana ja aamulla taksikuski olikin odottamassa hotellimme respassa. Kuski oli todella mukava ja suostui lisäämään matkaan vielä käynnin Ammanin Citadelilla.

Citadel sijaitsee korkealla kaupungin yläpuolella, joten matka sinne kannattaa taittaa taksilla. Citadel olikin näppärä lisätä tähän valmiiseen matkapakettiin, kun taksi kerran oli käytettävissämme. Kuski ei vaatinut tästä ylimääräisestä kiepautuksesta lisähintaa, mutta maksettiin kyllä jonkin verran tippiä kiitokseksi.

Amman – Wadi Musa (Petra)

Historiallisen Petran kaupungin vieressä sijaitsevaan Wadi Musaan pääsee Ammanista pikkubussilla. Bussi lähtee Ammanin eteläiseltä asemalta, joka tunnetaan muun muassa nimillä Mujemma Al-Janoob, Mujamaa Janobi ja southern station. Me emme onnistuneet löytämään bussiasemasta tarkkaa sijaintitietoa, joten päätettiin mennä asemalle taksilla, koska ajateltiin sen löytyvän kaikkein sillä tavoin kaikkein helpoiten. No, helppoa se ei ollut. Kuskilla ei ollut mitään tietoa mihin oltiin menossa, ja hän soitteli lukuisia puheluita naapurista kummin kaimaan löytääkseen perille.

Lopulta paikka löytyikin, varmaan osittain ihan sattumalta. Valitettavasti kaiken pyörityksen jälkeen en osaa kertoa, missä asema sijaitsi. Eri matkaoppaiden ja sivustojen ohjeista löytyy nuo edellä mainitut kolme nimeä. Asema näyttää tältä:

Amman, Mujemma Al-Janobi station 2 Amman, Mujemma Al-Janobi station

Wadi Musa, Petra

Wadi Musan kaupungin ja historiallisen Petran sisäänkäynnin välillä on muutama kilometri jyrkkää mäkeä. Teoriassa se on mahdollista kävellä, mutta me kuljimme välimatkat aina hotellin maksuttomalla kuljetuspalvelulla. Hotellista lähtiessä kyyti oli helppo saada, ja paluumatkalla käytiin Petran päässä olevissa myymälöissä tai hotellilla pyytämässä, että soittaisivat hotellille, että tulisivat hakemaan meitä.

Wadi Musa (Petra) – Wadi Rum

Wadi Musasta Wadi Rumiin pääsee kulkemaan pikkubussilla. Lähtöämme edellisenä päivänä pyysimme hotellimme henkilökuntaa buukkaamaan meille paikat bussiin. Aamulla bussi tuli hakemaan meidät hotellilta sovittuna aikana. Bussi kiersi myös muutaman muun hotellin Wadi Musassa ennen kuin suuntasi kohti Wadi Rumia.

Wadi Rumissa bussi pysähtyi Visitor Centerillä, jossa bussi odotti sen aikaa, että matkustajat kävivät maksamassa Wadi Rumin maksun sisällä. Sen jälkeen jatkettiin kylään, jossa bussi vei matkustajat oikeisiin paikkoihin sen mukaan, miltä yritykseltä kukin oli autiomaaretkensä varannut.

Wadi Rum, maisema, jeep

Wadi Rum – Aqaba

Wadi Rumista Aqabaan kannattaa mennä taksilla. Olimme jo autiomaahan lähtiessämme kertoneet Wadi Rumin reissumme järjestäjille taksin tarpeestamme, ja taksi olikin odottamassa kylässä, kun palasimme aavikolta. Muistaakseni taksimatka Aqabaan maksaa n. 40 euroa. Me jaoimme taksin toisen porukan kanssa, jolloin selvittiin matkasta parilla kympillä.

Aqaba

Aqaba on melko kompakti kaupunki, jossa on helppo liikkua kävellen. Sukelluskohteeet sijaitsevat hieman kauempana Aqaban keskustasta. Ilmeisesti kohteisiin kulkee Aqaban keskustasta busseja. Näitä emme kuitenkaan käytettäneet, sillä kuljimme sukelluskohteisiin Aqaba’s Anchor -sukellusyrityksen autokyydillä. Sukelluskokemuksestamme voit lukea tarkemmin ensimmäisestä sukelluskerrastamme kertovasta postauksesta.

Jordaniasta Israeliin, Aqaba – Eilat

Jordaniasta Israeliin mennessä ei tarvinnut enää kikkailla viisumien kanssa, vaan tuohon suuntaan siirtyminen on vapaampaa. Aqabasta otettiin taksi, jolla mentiin muutaman kilometrin matka raja-asemalle. Huhujen mukaan rajalle menevillä takseilla on monopoli, joten hintaa voi olla vaikea tinkiä alemmas. Tuon matkan hinta onkin huomattavasti muuta Jordanian hintatasoa korkeampi.

Wadi Araban rajan yli saa kävellä itse. Jordanian puolella haetaan muistaakseni taas leimat passiin, jonka jälkeen pääsee kävelemään rajan yli. Israelin puolella on passintarkastus sekä turvatarkastus, jossa vähimmillään läpivalaistaan tavarat. Helpoimmillaan turvatarkastuksesta pääsee läpi melko nopeasti ja kertomalla vähän aikomuksistaan Israelissa.

Meidän kohdallamme miehen tavarat haluttiin tutkia läpi, joten odoteltiin siinä kymmenkunta minuuttia, jotta reput ja laukut saatiin käytyä läpi. Päästiin kuitenkin aika helpolla. Tarkastuksessa oli reilu 5 henkilöä, joista osa oli jäänyt tarkempaan syyniin. Edellämme oli yksi matkailija, jota tentattiin ihan huolella. Erityisesti matkatavaroista löytyneet arabiankieliset kirjoitukset sekä vierailut Länsirannalla aiheuttivat lukuisia lisäkysymyksiä. Olisi monelta voinut tulla itku sellaisessa kysymysten ristitulessa.

Wadi Rum, Lawrence Spring, kamelit

Muut vaihtoehdot Jordaniassa liikkumiseen

Jordaniassa liikkuminen ja Jordanian kiertomatka on mahdollista toteuttaa myös helpommin. Taksit ovat Jordaniassa suhteellisen edullisia, joten pidemmätkin matkat sujuvat taksilla joutuisasti. Tämän vaihtoehdon huono puoli on se, että joutuu tappelemaan hinnoista taksikuskien kanssa. Vaikka hinnan olisi sopinut etukäteen tai mittari olisi päällä, yrittää osa kuskeista vaatia lisää rahaa vielä perillä.

Toinen vaihtoehto on vuokrata Jordaniasta auto ja toteuttaa matka road trippinä. Tämä mahdollistaisi vierailun myös sellaisiin upeisiin luontokohteisiin, jonne joukkoliikennevälineillä ei pääse ja jonne taksikyytikin on hankala toteuttaa. Meidän reissullamme auton vuokraaminen ei tuntunut järkevältä, sillä yhdistimme samaan reissuun matkailun Israelissa ja pikavisiitin Länsirannalla.

Millä keinoin sinä olet liikkunut Jordaniassa? Minkälainen matkustustapa sinua kiinnostaa: joukkoliikenteellä seikkaileminen, oma kuski vai vapaus vuokra-autolla ajettaessa?

Seuraathan Suunnaton-blogia myös sosiaalisessa mediassa:

12 Comments

• Marja
    10.9.2017 at 17:41

Tämä olisi kyllä kiinnostava paikka, autiomaa ja Petra houkuttelisivat. Täytyypä lukea lisää blogistasi. Kiitos vinkeistä!

10.9.2017 at 18:53

Kiva kuulla! Tervetuloa lukemaan Jordanian juttuja, Marja!

• Ensi keväälle on matka Jordaniaan varattu joten nämä vinkit tulivat todella tarpeeseen.

10.9.2017 at 22:33

Huippua! Millainen matka on suunnitteilla?

• Emma / Mutkia Matkassa
    11.9.2017 at 09:22

Me oltiin joskus aikoinaan Eilatissa lomalla ja käytiin taksien avulla Aqabassa päiväretkellä. Ne rajamuodollisuudet on jääneet kyllä lähtemättömästi mieleen, ei ole vastaavaa huolellisuutta tullut sittemmin vastaan. Kun on matkustanut paljon, niin sellaiseen osaa suhtautua ihan arkisesti ja rauhallisesti, mutta kyllä tosiaan helposti vois hermostuttaa tai jännittääkin.

17.9.2017 at 21:04

Huolelliset rajamuodollisuudet on toki ihan ymmärrettäviä – etenkin Israelissa, kun miettii tuon alueen tilannetta kaiken kaikkiaan, ihan mistä näkökulmasta tahansa. Nuo rajamuodollisuudet olivat meillekin aika simppelit, kun ei jouduttu sen kummempaan ”kuumotukseen”.

• Täällä myös yksi joka suunnittelee Jordanian matkaa ensi vuodelle. Kerran jo oltiin menossa, joten jospa nyt päästäisiin vihdoin!

17.9.2017 at 21:10

Ihanaa! Toivottavasti nyt pääsisitte reissuun. Millainen on suunnitelma?

• Laura Laakso
    12.9.2017 at 09:02

Kiitos kirjoituksesta, joka sai matkakuumeen aikaan kohteeseen jota en ollut edes aiemmin ajatellut.

17.9.2017 at 21:11

Kiitos Laura! Ihana kuulla, että sait uusia ideoita!

• Pirkko / Meriharakka
    12.9.2017 at 18:43

Jordania kuuluu meillä kategoriaan maat, jossa emme haluaisi itse liikkua vuokra-autolla, olettaen, että ongelmatilanteissa ja paikallista kieltä osaamattomana olisimme aina väärässä. Tällaisissa maissa meidän seuraava vaihtoehtomme on yleensä vuokrata koko reissulle (tai pitemmille siirtymille ainakin) auto ja kuljettaja. Kuljettajien palkat kun eivät Euroopan ulkopuolella kuitenkaan yleensä ole kovin suuria, joten lisäkustannus ei ole kovin suuri. Jordaniassa meillä oli auto välillä Aqaba – Wadi Rum – Petra – Amman ja vaikka yövyimmekin niin Wadi Rumissa kuin Petrassa, niin kuski odotti ja yöpyi kummassakin paikassa jossain tahollaan.

17.9.2017 at 21:13

Tuo on ihan hyvä huomio, että ongelmatilanteissa länsimaissa on helpompi selvitellä asioita. Kiva, että löysitte hyvän kuskin mukaan koko välimatkalle. Tuo on varmasti myös varteenotettava vaihtoehto liikkumiseen!