Menu
Suomi

Halla Resort: Täydellinen rentoutumisviikonloppu Mikkelissä

Kaupallinen yhteistyö: Halla Resort

Pitkä viikonloppu ystävien kanssa, auringonpaistetta, kimmeltävää lunta, hulppean hieno huvila ja ihan uusia nuotioherkkuja. Miltä kuulostaa?

Olemme viimeisen vuoden aikana tehneet silloin tällöin viikonloppureissuja ja erinäisiä päiväretkiä tutuksi tulleen bloggaajanelikon kanssa (Toisiin maisemiin, Lähtöselvitetty ja Nattura). Nämä irtiotot ovat tuoneet uskomattoman paljon piristystä arkeen, joka nykyään pyörii lähinnä kodin, kaupan ja satunnaisten retkikohteiden välillä.

Maaliskuussa keksimme lähteä hieman kauemmas pääkaupunkiseudulta ja viikonloppukohteeksemme valikoitui Halla Resort Mikkelin Anttolassa. Halusimme ottaa viikonlopusta kaiken irti, joten päätimme lähteä matkaan jo torstaina ja viettää perjantaina etätyöpäivää Mikkelissä.

Kun torstai-iltana saavuimme Halla Resortiin, yllätys oli melkoinen. Meitä odotti aivan hulppea ja valtavan kokoinen huvila järven rannalla. Hienoa paikkaa osattiinkin odottaa, mutta tämä Halla Resortin alueen viimeisessä nurkassa piileskelevä valtava L-kirjaimen kokoinen rakennus kalautti halolla pääkoppaan. Vau! Todellako koko tämä uljas rakennus olisi vain meidän käytössämme?

Etätyöpäivä Halla Resortissa

Perjantaiaamuna järven yllä säteilevän auringon säteiden kurkistellessa suurista ikkunoista sisään, aloittelimme työpäiväämme yhdessä ruokapöydän ääressä. Tälle aamulle olimme tilanneet valmiin aamiaisen suoraan huvilalle. Oli luksusta, ettei tarvinnut alkaa heti miettiä aamiaisen laittamista. Huvilaan tuotu aamiainen oli tosin lievä pettymys: se vastasi hyvin Anttolanhovin aamiaisbuffetin tarjontaa ja oli oikein riittävä, mutta hinta (22 €/hlö) oli turhan kova suhteutettuna siihen, että saman aamiaisen olisi voinut käydä maksutta nauttimassa muutaman sadan metrin päässä Anttolanhovin tiloissa. Tai hakea sieltä itse huvilaan, kuten seuraavana aamuna teimme.

Halla Resort, aamiainen
Huvilalle (lisähintaan) toimitettu aamiainen oli riittävä ja maukas
Halöa Resort, aamiainen ravintolasta
…mutta seuraavana päivänä aamiaisbuffetista itse noudettu aamiainen oli varsin samanlainen. Ainoastaan kattaus oli vähän raisumpi kuin edellisenä aamuna.

Aamiaisen jälkeen hajaannuimme kuka mihinkin soppeen ja ryhdyimme töihin. Koronapandemian mukanaan tuomia hyviä puolia on ehdottomasti se, miten etätyökulttuuri on kehittynyt ja töitä voi nyt tehdä lähes mistä tahansa.

Välillä työskentelimme yhdessä olohuoneen puolella, ja ajoittain itse kukin pakeni sivummalle etäpalavereihinsa. Työpäivä oli ihanan piristävä! Kirkas kevätaurinko valaisi koko huvilan, ja oli hauskaa jutella kavereiden kanssa aina palavereiden ja työtehtävien välissä. Tällaista yhteisöllisyyttä on ollut ikävä, kun livetapaamiset toimistolla ovat vähentyneet.

Halla Resort toimi kivasti etätyöskentelytarkoituksessa: pöytätilaa löytyi riittävästi ja ainakin oma puhelimeni nettiyhteys kantoi hyvin eri puolilla rakennusta. Huvilassa oli myös wifi, joka tosin ei kuulemma kovin hyvin riittänyt saunatuvan yhteydessä olevaan työskentelypisteeseen, mutta muuten toimi ilmeisen hyvin.

Halla Resort, etätyö

Luontopolku

Kun päivän olimme ihailleet upeaa auringonpaistetta sisätiloista käsin (ja vähän päivällä pyörähtäneet järven jäällä lenkkeilemässä), halusimme illalla lähteä vielä ulkoilemaan. Retkikohteeksi valikoitui Anttolanhovin päärakennuksen edustalta lähtevä muutaman kilometrin pituinen luontopolku, joka johdattaisi meidät Tuohilammen laavulle.

Luontopolku oli tallautunut suhteellisen hyvin maastoon, joten tällaisena lumisena viikonloppunakin se oli hyvin käveltävissä. Alkupätkän taisimme tosin tarpoa hieman väärää reittiä ja loikimme lumikenkien jättämältä jäljeltä toiselle. Oikean reitin saavutettuamme kulku helpottui huimattavasti.

Luontopolku risteilee Anttolanhovin latuverkoston keskellä, pääosin metsässä, mutta reitti ylittää välillä latuja ja paikoitellen kulkee lyhyitä matkoja niiden kanssa samaa reittiä. Ainakaan näin talviaikaan reitti ei erityisemmin sykähdyttänyt ainakaan vähän kokeneempia retkeilijöitä, mutta toki luonto on aina luonto ja metsä on aina metsä. Oli kiva päästä liikkeelle!

Luontopolun reittimerkkejä emme juurikaan havainneet, mutta risteyskohdat oli hyvin merkitty luontopolku-viitoin. Jonkinlainen kartta on kuitenkin hyvä olla puhelimessa mukana, jotta epätietoisuuden hetkellä voi vielä tarkastaa suunnan kartasta.

Anttolanhovi, luontopolku
Huvilalla on muutamia potkukelkkoja, joilla voi potkutella ulkoilemaan tai vaikka hurauttaa jäätä pitkin päärakennukseen aamiaiselle.

Tuohilammen laavu

Juuri kun lumisessa metsässä rämpiminen alkoi kyllästyttää, saavuimme pienen Tuohilammen rantaan laavulle.

Laavu tarjosi oikein kivan paikan evästauolle. Paikka osoittautui niin mukavaksi, että palasimme sinne uudestaan lauantaina sen jälkeen, kun olimme aikamme ajelleet pitkin eteläsavolaisia peilijäisiä teitä ja todenneet muiden lähikohteiden, kuten kehutun Neitvuoren, olevan tällaisella liukkaalla kelillä saavuttamattomissa.

Lauantaina luontopolkuretkeämme siivittivät kaukaisuudessa kuuluvat moottorikelkkojen äänet, mutta pian Tuohilammelle saavuttuamme niiden jylinä onneksi taukosi ja saimme viettää paremmin aikaa luonnon rauhassa.

Tuohilammen laavulla on kaksi tulipaikkaa, joiden ympärillä on pitkät penkit. Toisen tulipaikan vierellä on mukava kota ja sen sivussa vielä hyvin tuulensuojana toimiva seinämä. Alueelta löytyi myös pieni puuvarasto kirveineen sekä huussi.

Perjantai-iltana iltaretkemme oli melko lyhyt, sillä olimme napanneet mukaamme vain Hallan tervetulopaketista löytyneet makkarat sekä itse mukanamme tuoman skumpan, joka tyrmistykseksemme osoittautui pilaantuneeksi. Nuotio sihisi surullisesti, kun jouduimme dramaattisesti kaatamaan skumpan kuksistamme.

Lauantaina olikin 100 retkireseptiä -teemapäivä, sillä panostimme retkieväisiin taas satasella. Repussa kulki mukana jopa bambuinen höyrystin. Alkupalaksi olimme pakanneet edellisen päivän lounaalta yli jääneen bataattikeiton ja pääruoaksi valmistui superherkulliset bao bunit tofu-kana-vihannestäytteellä. (Sitä bambuhöyrystintä tarvittiin tietenkin näiden bao bunien lämmittämiseen.)

Höyrystin, Tuohilammen laavu
Höyrystin istui täydellisesti trangian päälle!
Bao bun, Tuohilammen laavu
Bao bunit täytettiin nuotiolla lämmitetyllä kanalla, tofulla ja vihanneksilla ja viimeisteltiin tuoreilla ja rapsakoilla vihannestikuilla. Nams!

Extreme-retkiruokailu ei jäänyt pelkkiin bambuhöyrystimellä valmistettuihin aasialaisiin pulliin. Jälkiruoaksi olimme keksineet valmistaa itse jäätelöä. Ainekset pussiin, joka sujautettiin toiseen lumella ja suolalla täytettyyn pussiin ja sitten vaan möyhittiin (ja haudattiin koko komeus lumihankeen, kun hermot menivät siihen, ettei mitään tapahdu). Epäuskoisten hetkien jälkeen jäätelö alkoi vihdoin jähmettyä ja siitä tuli yksi suosikkiretkijälkiruoistamme! Jätskin oheen nuotiolla valmistettu koskenlaskijakinuski ei sitten ollutkaan ihan niin herkkua – ellei sitten satu nauttimaan juuston makuisesta kinuskista.

(Retkiruokien reseptit löydät tuttuun tapaan 100 retkireseptiä -instatililtämme.)

Tuohilammen laavu, bataattikeitto
Tuohilammen laavu, jäätelö

Halla Resort viikonloppukohteena

Summa summarum: Viikonloppu Halla Resortissa oli juuri sitä, mitä kiireisen koronakevään keskelle tarvittiinkin. Kiireisen työviikon jälkeen sykkeet laskivat sillä samalla sekunnilla, kun istahdimme saunan lauteille. Hulppean kokoisessa huvilassa oli loistavasti tilaa meille neljälle (ja kahdelle koiralle). Siellä yöpyisi mukavasti myös kuusi ihmistä. Illalla oli upeaa kömpiä petiin ja katsella tähtiä kattoikkunoiden läpi.

Halla Resort, ranta

Valoisassa olohuoneen ja keittiön yhdistävässä tilassa oli mukava viettää aikaa, etenkin kun ilta kului rattoisasti Halla Resortista lainaan saatujen karaokelaitteiden parissa (eh, onneksi naapurit eivät ole aivan seinän takana). Niiden karaokelaitteiden lisäksi lauantai-iltamme kruunasi huvilalle tilattu illallinen. Jos aamiainen oli ollut pieni pettymys, illallinen ei sitä todellakaan ollut. Erityisesti pääruoan lohi oli äärettömän herkullista!

Alkupala, Halla Resort
Pääruoka, Halla Resort
Jälkiruoka, Halla Resort

Rantahuvilan näpsäkässä keittiössä pystyi valmistamaan ruokia myös itse, joskin pieni miinus tulee keittiön heikohkosta varustelusta: olisimme kaivanneet hyvää paistinpannua, suurempaa keittokattilaa ja astioita siten, ettei pesukonetta olisi tarvinnut pyöräyttää joka välissä. Vähemmän kokkaavalle porukalle keittiö toimii kuitenkin mainiosti! Keittiöstä löytyi myös pientä luksusta, kuten viinikaappi, joka sai viikonlopun aikana lisäroolin yrttikaappina.

Halla Resort, keittiö
Halla Resort, lounas

Huvilan toisessa päädyssä sijaitsevalla saunaosastolla vietettiin aikaa jokaisena iltana. Spa-ilta soljuu rattoisasti saunan lauteilla tai vaahtokylvystä nauttien. Saunatiloista pääsee hilppaisemaan puisia portaita pitkin myös omalle laiturille, johon saa talvella tilattua avannon. Meiltä jäi avantokokemus tällä kertaa väliin, vaikka saimmekin sitä hieman avattua ihan omin voimin hienosti halolla hakaten. Jos omaa avantoa ei ole tarvis saada, Anttolanhovin päärakennuksen edustalta löytyy valmis sulana pidettävä avanto.

Halla Resort, sauna
Halla Resort, kylpyhuone
Talvisin huvilalla odottaa myös muutama pari lumikenkiä.

Haikein mielin pakkasimme sunnuntaina tavaramme autoon ja lähdimme ajamaan lumituiskussa takaisin kohti etelää. Näissä järvimaisemissa ja huvilan luksustiloissa olisi mielellään viettänyt pidemmänkin ajan. Kiitos Mikkeli, Halla Resort ja rakkaat ystäväni, rentoutumisviikonloppu oli ihana!

(Viikonloppu toteutettu yhteistyössä Halla Resortin kanssa: Majoitus ja valitsemamme lisäpalvelut saatu alennuksella. Valitsimme Aikaa ystäville -paketin sekä tervetulolautasen ja -skumpan, yhden aamiaisen tuotuna huvilalle sekä yhden mielettömän herkullisen illallisen huvilaan.)

Halla Resort, rantahuvila
Halla Resort, ranta

Sukella syvemmälle Savoon näiden postausten kautta:

Voit seurata Suunnattoman seikkailuja myös sosiaalisessa mediassa:

Facebook: @suunnaton
Instagram: @suunnaton
Twitter: @Suunnaton_blogi
Pinterest: @Suunnaton_blogi

2 Comments

• Outi / Nattura-blogi
    29.3.2021 at 23:20

Onpas meillä ollut kivan kuuloinen reissu 😁 Voisin lähteä vaikka heti uudelleen!

• Kuulostaa varsin mukavalta viikonloppukohteelta. Ajattelin ensin, että ei taida ihan soveltua kahdelle, mutta kyllä tuolla nettisivuilla sellainenkin vaihtoehto oli tarjolla. Aika harvoin sitä tosin tulee tehtyä tuollaisia rentoutusviikonloppuja ylipäätään.