Menu
Tansania

Millainen oli kahden viikon safari- ja rantaloma Tansaniassa

Alkuvuodesta 2018 ylitin itseni. Lähdin yksin Afrikkaan. Kaamoksen keskellä kaipuu auringonvaloon oli niin suuri, että heitin syrjään huolet reissuseuran puuttumisesta ja päätin lähteä lataamaan akkuja vaikka sitten yksin. Päätös oli paras pitkään aikaan. Ajatukset tuulettuivat samalla kun pohjois-Tansanian savannituuli hulmutti hiuksia. Sansibarilla tutustuin aiempaa paremmin siihen, millä tavalla haluan matkustaa.

Unohtumattomia kokemuksia safarilla

Tansanian matkani the juttu oli päästä safarille. Safariyritysten valikoimista valitsin pisimmän safarimatkan, jota haluamalleni ajankohdalle tarjottiin. Vietin lopulta safarilla kuusi päivää, vaikka olin toivonut hieman pidempää matkaa. Jälkikäteen voin todeta, että tuo aika oli aivan riittävä. Viimeisenä päivänä alkoi jo näkyä pientä turnausväsymystä. Vaikka eri kansallispuistojen välillä oli paljon vaihtelua ja viimeisenä kohteenani oli reissuseurani hehkuttama Tarangiren kansallispuisto, eivät viimeiset päivät tuntuneet enää tarjoavan niin sykähdyttäviä kokemuksia kuin ensimmäiset safaripäivät.

Safarini käynnistyi kuuluisasta Serengetistä. Lähdin aamulla Arushan kaupungista heti auringon noustua ja parin tunnin ajomatkan jälkeen tapasin muun safariryhmän leirintäalueella Lake Manyaran lähellä. Viiden hengen ryhmästämme kolme oli aloittanut safarin jo edellisenä päivänä Tarangirestä ja yksi oli ehtinyt jo käydä pyörähtämässä Kenian puolella Masai Marassa. Aamiaisen ja auton pakkaamisen jälkeen aloitimme muutaman tunnin ajomatkan kohti Serengetiä. Muistan varmasti ikuisesti sen tunteen, kun vielä Ngorongoron mäkisillä teillä näimme ensimmäiset seeprat ja kirahvin.

Serengeti, Tansania

Lounastauko Serengetissä

Serengeti, Tansania (1)

Serengetin kansallispuisto

Vietimme Serengetissä kaksi vuorokautta. Ensimmäisenä iltapäivänä onnistuimme jo bongaamaan gepardin sekä kymmenkunta leijonaa. Puhumattakaan niistä tuhansista seeproista ja gnuista, jotka täplittivät savannia kauas taivaanrantaan saakka. Serengetin ja Masai Maran välillä kiertävä laiduntavien eläinten suuri vaellus oli nyt alkuvuodesta Tansanian puolella. Oli sanoinkuvaamaton kokemus laskeutua Serengetin tasangoille, kun eläimiä riitti silmänkantamattomiin, katsoit ihan mihin suuntaan tahansa.

Toisaalta tuo eläinten keskelle humpsahtaminen antoi vähän vääristetyn kuvan safarista. Seuraavien päivien aikana saatoimme ajaa tunteja halki Serengetin näkemättä ainuttakaan nisäkästä. Nautin kuitenkin myös noista hetkistä. Oli mielettömän vapauttavaa nojailla safariauton katon reunaan, kun tuuli humisi korvissa ja laakeat tasangot levittäytyivät ympärille. Tuollaisina hetkinä tunsin, että tämä on juuri sitä, mitä haluan tehdä. Juuri tällaisia hetkiä haluan kokea.

Serengetissä koimme myös afrikkalaisen ukkosmyrskyn. Illan hämärtyessä taivas repesi ja ukkonen jyrisi ympärillä. Myöhemmin illalla sade onneksi loppui, mutta ukkonen jatkoi raivoamistaan. Oli käsittämätöntä seistä yksin pimeässä ja katsella kun taivaanranta välähti yhtäkkiä kirkkaaksi. Vasemmalla, oikealla, keskellä, vasemmalla… Salamat välähtelivät muutaman sekunnin välein piirtäen milloin minkäkin puun ääriviivat esille.

Serengeti, Tansania (24)

Great Migration Serengetissä

Serengeti, Tansania (13)

Kissan kokoinen dikdik on maailman pienin antilooppi.

Serengeti, Tansania (30)

Auringonnousu Serengetissä

Serengeti, Tansania (8)

Ngorongoron suojelualue

Parin päivän jälkeen matkamme jatkui täysin erilaiseen ympäristöön. Serengetin laajoilta tasangoilta sukelsimme Ngorongoron kraaterin syleilyyn. Ngorongoron parikymmentä kilometriä halkaisijaltaan oleva kraateri on syntynyt aikoinaan tulivuoren romahdettua. Nyt tuo laakso on kuin Muumien Salainen laakso, johon Muumimamma matkusti Nuuskamuikkusen kanssa. Ngorongoro on kuin oma kuplansa ympäröivän maailman keskellä.

Ngorongorossa ei ole mahdollista kohdata kaikkia eläimiä, sillä esimerkiksi kirahvit eivät pysty kiipeämään kraaterin jyrkkiä rinteitä. Ngorongoro on kuitenkin Tansanian paras paikka nähdä äärimmäisen uhanalaisia mustasarvikuonoja. Serengetissä olimme jo nähneet safaribongaajien Big Fiven (leijona, elefantti, leopardi, sarvikuono ja puhveli) tavoitteesta neljä eläintä, mutta sarvikuonot olivat hyvistä bongausyrityksistä huolimatta pysyneet vielä piilossa. Ngorongorossa odotus palkittiin, ja näimme kraaterissa kaksi mustasarvikuonoa.

Ngorongoro, Tansania (14)

Ngorongoroon laskeudutaan kraaterin reunaa pitkin.

Ngorongoro, Tansania (16)

Aamu-usvaa Ngorongorossa

Camping safari

Ngorongoro, Tansania (18)

Ngorongoro, Tansania (17)

Lake Manyaran kansallispuisto

Perinteisempien safarikohteiden jälkeen sukelsimme taas erilaiseen puistoon. Siinä missä Serengeti ja Ngorongoro tarjosivat enemmän tai vähemmän laakeaa ja avointa ympäristöä, Lake Manyaran kansallispuistossa uppoutuisimme trooppisen metsän siimekseen sekä suuren suolajärven rannalle.

Kovin pitkälle kansallispuiston porteista ei tarvinnut ajaa, kun bongasimme jo ensimmäiset sinimarakatit (blue monkey) puiden lehvästöstä. Muutamia paviaanilaumoja olimme jo Serengetissäkin nähneet, mutta tämä päivä tulisi tarjoamaan varsinaisen apinakokemuksen. Lake Manyarassa et voi välttyä näkemästä sekä useita sinimarakatteja että käsittämättömän suuria paviaanilaumoja.

Lake Manyaran kansallispuistossa sanotaan olevan 11 erilaista ekosysteemiä, ja sen kyllä huomasi. Välillä ajettiin viileässä metsän syleilyssä, välillä kuivalla pensaiden valtaamalla aukiolla. Kuivilta tasangoilta kurvattiin suolajärven rantaan ja yhtäkkiä löysimme itsemme kuumavesilähteen ääreltä.

Kyllä, kuumavesilähteen. Tansaniassa on yksi harvoista itäisen Afrikan kuumavesilähteistä. Vuoren rinteestä pulppuava vesi virtaa kohti Manyaran suolavesijärveä ja värittää rinteeseen keltaisen ja oranssin sävyissä hohtavan alueen. Hetken aikaa tunsin olevani jälleen Yellowstonesssa, ihmettelemässä kuumavesilähteiden erivärisiä bakteerimattoja.

Lake Manyara, Tansania (2)

Lake Manyara, Tansania (23)

Kuumavesilähde Lake Manyaran rannalla

Lake Manyara, Tansania (26)

Jälkiä virtahepojen yöllisistä retkistä. Päiväsaikaan virtahevot yleensä köllöttelevät lammikoissa.

Lake Manyara, Tansania (5)

Lake Manyara, Tansania (13)

Tarangiren kansallispuisto

Safarin viimeinen kohde oli Tarangiren kansallispuisto, joka on tunnettu lukuisista norsulaumoistaan ja vettä varastoivista turpeista baobab-puista (apinanleipäpuista). Tarangiressa pääsin myös kokeilemaan, miltä tuntuisi olla privaattisafarilla. Viiden hengen porukastamme suurin osa oli jäänyt pois matkasta jo aiemmin, ja jo Lake Manyarassa meitä oli safariautossa jäljellä vain kaksi matkailijaa. Edellisenä iltana tämä viimeinenkin matkakumppanini oli lähtenyt kotiin, joten Tarangireen matkasin oppaani kanssa kahden. Vihdoinkin sain liikkua autossa aivan miten halusin ja hakea parhaat kuvakulmat joutumatta väistelemään muita. Toisaalta oli myös hieman tylsää, kun uusista eläinbongauksista ei voinut hihkua kenellekään.

Yritin hillitä ennakko-odotuksiani, mutta silti mielikuvani Tarangireä kohtaan oli aika kova. Monet olivat kehuneet puistoa kaikkein kauneimmaksi maisemiltaan, puhumattakaan norsujen valtavista määristä. Kyllähän maisemat olivat hienot, mutta olin silti ehkä odottanut jotain vielä hienompaa. Mutta norsuja, niitä riitti. Ehkä Tarangiren parasta antia olivat pienet vauvanorsut, joita näimme useampia. Nuorin norsuista oli oppaan arvion mukaan vain muutaman kuukauden ikäinen. Voi sitä suloisuutta!

Tarangire, Tansania (10)

Tarangire, Tansania (2)

Tarangire, Tansania (7)

Perinteinen turistiloma Sansibarin maustesaarella

Antoisan, mutta myös rankan safarin jälkeen hyppäsin lentokoneeseen ja suuntasin kohti Tansanian rannikkoa ja Sansibaria. Olin varannut viikon rantalomailuun sekä saaren kiertämiseen. Omatoimimatkailijan tavoistani poiketen valitsin hotellikseni resortin, joka järjesti retkiä jokaisena päivänä. Yksinmatkailijana oli helppoa hypätä hotellin järjestämälle retkelle, jossa oli aina muitakin jakamassa kustannuksia.

Retkillä kävimme tutustumassa sansibarilaiseen mauste- ja hedelmätilaan, pääsimme kiertelemään Stone Townin vanhan kaupungin kujille, jatkoimme Tansanian matkan eläinteemaa Jozani Chwaka -kansallispuiston uhanalaisten apinoiden, sansibaringueretsojen parissa ja kävimme kammottavan epäonnisella snorklausmatkalla sekä veneretkellä tapaamassa delfiinejä.

Näiden aktiviteettien lisäksi retket sisälsivät toki myös rantalomailua. Hotellin oma ranta ei ollut kovinkaan kummoinen, joten retkillä vietimme useita tunteja Sansibarin parhaimmilla rannoilla. Turkoosien vesien äärellä oli ihanaa päästä levähtämään, mutta minusta ei totta vie ole kuluttamaan tuntitolkulla aikaa rannalla. Näinä hetkinä omatoimimatkailun vapauteen tottunut persoonani nosti päätään ja kapinoi sitä vastaan, että olin jumissa rannalla, vaikka olisin mieluummin tehnyt jotakin muuta.

Sansibar, Tansania (16)

Sansibaringueretsoja

Sansibar, Tansania (9)

Stone Town

Sansibar, Tansania (19)

Sansibar, Tansania (6)

Prison Island

Yksin naisena Afrikassa

Millaista oli matkustaa Tansaniassa yksin, ja vieläpä naisena? Olin muotoillut matkan melko helpoksi: ensimmäisen viikon olin aika hyvin safarijärjestäjän hoivissa ja Sansibarilla tein kiertelyn helpoksi valmiiden retkien avulla. Uskaltauduin kuitenkin myös tutustumaan Afrikkaan ihan itsekseni. Käytännössä tämä oli mahdollista kylissä ja kaupungeissa.

Kiertelin katuja itsekseni Mto wa Mbun kylässä, jossa Lakea Manyaran läheinen leirintäalueemme sijaitsi. Lisäksi vietin yhden aamupäivän pohjois-Tansanian safaripääkaupungissa Arushassa ja kävin eksyilemässä Sansibarilla Stone Townin kujilla kaukana turistikeskittymistä.

Ihan omassa rauhassani en näihin paikkoihin kuitenkaan saanut tutustua. Mto wa Mbun kylänraitilla sain vähän väliä vastailla paikallisten Jambo-tervehdyksiin, jotka välillä tuntuivat jopa vähän ahdistavilta. Arushan suuremmassa kaupungissa oli jatkuvasti joku lyöttäytymässä seuraan, halusi esitellä kaupunkia ja lopulta yritti myydä jotakin. Arushassa tunsin oloni melko turvalliseksi, mutta näiden hännystelijöiden vuoksi kaupungilla kiertely oli todella raskasta.

Kumpaankaan näistä paikoista en viitsinyt ottaa järkkäriä mukaan, vaan hoidin kuvaamisen kännykän ja GoPron avulla. Valokuvaaminen ja muu turisteilu tuntui aika kiusalliselta, sillä kummassakaan paikassa en nähnyt ainuttakaan toista valkoihoista.

Sansibarin Stone Townissa minulla sentään oli järkkäri mukana. Vanhan kaupungin sokkeloisilla kujilla sain kuljeskella melko rauhassa. Jonkin yksittäisen huudon kuulin, mutta muuten paikalliset suhtautuivat minuun varsin positiivisesti tai neutraalisti. Olin lukenut kauhukertomuksia turisteihin kohdistuvista asenteista, mutta itse koin tunnelman melko leppoisaksi.

Mto wa Mbu, Tansania (1)

Kylänraittia lähellä Mto wa Mbun kylää

Sansibar, Tansania (11)

Sansibarin Stone Town

Rohkenisitko lähteä soolomatkalle?

Ennen matkaa pohdin lukuisia vaihtoehtoja, minne olisi helppo matkustaa yksin. Avasin tuolloin ajatuksiani myös blogiin. Tämän ensimmäisen ”kunnollisen” soolomatkani jälkeen voin todeta saman kuin monet vannoutuneet yksinmatkaajat. Ota ja lähde. Kokeile yksin matkustamista rohkeasti. Vaihtoehtoja sopiviksi kohteiksi on loputtomasti, ja jos Thaimaan kaltaiset perinteiset soolomatkakohteet eivät kiinnosta, laajenna kohdevaihtoehtoja rohkeasti. Todistetusti soolomatkailija pärjää mainiosti myös Afrikassa.

Lisää luettavaa Tansanian reissusta löydät näistä postauksista:

Kivoista soolomatkakohteista löydät lisää tietoja muun muassa näistä postauksista:

Seuraatko Suunnaton-blogia myös sosiaalisessa mediassa?

Facebook: @suunnaton

62 Comments

• Katariina
    5.3.2018 at 19:30

Vau! Ensinnäkin hienoa, että oot uskaltanut lähteä itsekseen Afrikkaan. Mie oon monesti asiaa miettinyt, mutta jotenkin ajatus soolomatkasta ei tunnu kuitenkaan riittävän turvalliselta, vaikkakin siun opeilla se kuulostaa aivan tehtävältä. Toisekseen mitä kuvia! Tansania ja juurikin nuo siun vierailemat paikat keikkuvat omallakin to do -listalla, sitten joskus… Onneksi matkakuumetta voi hillitä (tai villitä?) muiden matkoista lukemalla. 🙂

6.3.2018 at 20:34

Kiitos Katariina! Ihanaa, jos onnistuin edes vähän rohkaisemaan soolomatkalle 🙂 Se oli yllättävän helppoa ja turvallisen oloista Tansaniassakin.

• Elina | Vaihda vapaalle
    6.3.2018 at 12:43

Jee, vihdoin Afrikka -postaus! Aivan mielettömän hienoja kuvia olet ottanut. Näyttää kyllä upeilta nuo kaikki pohjoisen puistot. Ne eläinlaumat Serengetissä on varmaan ihan uskomatonta. Sellaista me ei olla koskaan vielä nähty, vaikka toki joskus on esim. tosi isoja puhvelilaumoja tullut vastaan.

6.3.2018 at 20:36

Kiitos Elina! Oli hauska kierrellä pohjoisen puistoja samalla muistellen, miltä etelä-Tansanian puistot on teidän kuvissanne näyttäneet. Serengetin laumat olivat tosiaankin näkemisen arvoisia, ja tekivät puistosta vielä omalaatuisemman kuin se olisi ilman niitä ollut.

• Christa
    7.3.2018 at 14:35

Hienoja kuvia! Haaveilen pääseväni isompaan luonnonpuistoon, kuten juuri Serengetiin, koska olen käynyt vain päiväretkellä Mikumissa. Minäkään en jaksa kauaa makoilla rannalla, mutta rakastan kävelyitä rantavedessä. Sanzibarilla majoituimme Nungwin lähellä ja kävelyä Nungwiin ja takaisin tuli varmaan 3-4km ja nautin kullä joka hetkestä.

14.3.2018 at 11:32

Kiitos Christa! Rantavedessä kävely saa äänen myös minulta 🙂

• Merja / Merjan matkassa
    10.3.2018 at 18:50

Ooh, ihania kuvia ja vitsit miten mieletön matka sinulla on ollut. Safarikohteet olivat tuttuja Serengetiä lukuunottamatta. Me ei gepardia nähty, mutta leijonia senkin edestä. Meidän reissuporukka hajosi viimeisenä päivänä, kun muut suuntasivat Sansibarille ja minä sekä yksi jamppa lähdettiin jo kotia kohti. Meillä oli Arushassa päivä aikaa ennen koneen lähtöä ja palkkasimme kävelyoppaan pariksi tunniksi. Kiertelimme Arushan katuja ja olimme ainoat valkoihoiset. Ilman opasta olisi tullut creepy-olo, vaikka meitä oli sentäs kaksi. Toivottavasti kirjoitat matkasta lisää. Afrikasta on aina kiva kuulla 🙂

14.3.2018 at 11:34

Arushassa ei tosiaan näkynyt juuri lainkaan valkoihoisia. Oli hurja fiilis ensimmäistä kertaa ajaa lentokentältä läpi Arushan ja todeta, että eihän täällä ole ketään muuta valkoihoista…. Kaupungilla kävellessä taisin lopulta nähdä yhden tai kaksi.
      Kävelyoppaan avulla sai varmasti olla paremmin rauhassa. Itseasiassa minultakin muut hännystelijät puuttuivat silloin, kun joku paikallinen oli jo lyöttäytynyt seuraan.

• Jenni / Unelmatrippi
    11.3.2018 at 15:15

Ah, mitä paikkoja, mitä maisemia! Niin siisti kokonaisuus tuo matka – ihan mahtavaa, että lähdit yksin. Hienoa myös, että reissu onnistui noin hienosti ja sulle jäi fiilis, että yksin lähteminen kannatti. Joskus valmiit retket ovat ihan hyvä vaihtoehto, vaikka niissä voikin sitten olla mukana jotain, mikä ei itseä niin mahdottomasti kiinnosta.

14.3.2018 at 11:36

Sanos muuta, jäi tosi hyvä fiilis yksin matkustamisesta. Valmiissa retkissä on tosiaan sekä hyvät että huonot puolensa. Joskus niiden avulla pääsee sellaisiin paikkoihin, joihin ei muuten tulisi lähdettyä tai muuten ei pääsisi, joten niilläkin on sijansa matkailussa.

• Upeita kuvia! Kuuden päivän safarimatka kuulostaa kyllä melkoisen pitkältä – ainakin itsellä alkaisi varmaan olla jo turtuminen safareihin viimeisten päivien kohdalla. 😀

14.3.2018 at 11:36

Kiitos Venla! Joo, kuusi päivää oli jo aika raskas, mutta meni toisaalta ihan hyvin, kun siihen oli ennalta varautunut.

• Jasmin
      4.7.2019 at 22:13

Millainen kokemus oli lentomatka sansibarille, miten valitsit lentoyhtiön ja millainen kone oli? Ollaan mietitty juuri samanlaista matkaa mutta tuo lentomatka maan sisällä hirvittää

5.7.2019 at 12:05

Moikka! Maan sisäisiä lentoja ei tainnut operoida kuin yksi-kaksi yhtiötä, joten valinta oli siinä mielessä helppo. Ostin lennon suoraan Precision Airin nettisivuilta ja kaikki meni sen puoleen tosi hyvin.
        Lentokone oli tosi samanlainen kuin kotimaassa operoivat koneet Suomessa. Sellainen 2+2 -rivinen potkurikone. Lento oli kaikenkaikkiaan tosi normaali kokemus. Eli rohkeasti vaan varaamaan lentoa!

• Mika / Lähtöportti
    11.3.2018 at 21:09

Upeaa kuulla että reissusta jäi näin paljon hyviä muistoja! Tiesin kyllä jo etukäteen, että hyvin sä pärjäät 🙂 Tähän oli hyvin tiivistetty eri kansallispuistojen eroja. Kun en ole vielä koko Afrikassa käynyt, niin en ole oikeastaan tajunnut miten erilaisia nuo Tansanian alueet ovat keskenään.

Harmittaa kun uudet tekijänoikeuslait vei mennessään meidän kaikki Muumi-tallenteet. Tuo sun mainitsemasi jakso oli mun suosikki, mukavasti matkailun ja seikkailun tuntua 😀

14.3.2018 at 11:38

Kiva kuulla 🙂 Voi ei, mitä teidän muumitallenteille kävi?! Mulla on vieläkin jossain jemmassa 12 vhs-kasettia, joissa on melkein kaikki muumijaksot ehkä ihan kaikkein uusimpia lukuunottamatta. Niitä vaan on enää vähän paha katsoa, kun ei tuota nauhuria enää löydy talosta…

• Mika / Lähtöportti
        15.3.2018 at 09:52

Monilla taitaa olla sama ongelma vhs-kasettien kanssa 😀 Meillä oli kaikki jaksot tallennettuna Elisa Viihteeseen, kunnes uusi laki poisti sieltä kaikki yli 2 vuotta vanhat tallenteet. Sen kannalta onni, että lasten innokkain muumivaihe taitaa olla jo ohi 😀

15.3.2018 at 23:26

Ou nou. No jos muumivaihe palaa ja saat jostain vhs-nauhurin, tiedät mistä saa kasetit lainaan 😀

• Anni | Rajatapaukset
    12.3.2018 at 15:12

Aivan upeita kuvia! Serengetille lähtisin itsekin mieluusti ja se olikin harkinnassa mutta lopulta päädyimme lähtemään Namibiaan.
    Aiotko kirjoittaa matkan kuluista? Olisi kiinnostavaa kuulla minkälaisella hinnalla tällainen matka irtoaa, kun siihen tuntuu kuuluvankin hyvin kattavasti kaikenlaista.

14.3.2018 at 11:39

Kiitos Anni! Namibiakin olisi varmasti ihana kohde – sitä itseasiassa eniten mietinkin ensimmäiseksi ”oikean” Afrikan kohteekseni. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa avata enemmänkin matkan kuluja – toivottavasti niistä olisi apua ja iloa 🙂

• Annemaria/Samppanjaa muovimukista
    12.3.2018 at 22:20

Vitsi, mä ihailen sun rohkeutta. Ihan yssikseen en uskaltais lähteä Afrikkaan. Oma safarikokemus on valmismatkasta Keniaan, johon sisältyi viikko safarilla. Safari oli mulle sellainen unohtumaton kokemus, mikä toivottavasti ei jää viimeiseksi. Vauvanorsut on muuten maailman hellyttävimpiä otuksia 🙂

14.3.2018 at 11:41

Kiitos Annemaria! Sullakin on jo hyvin ehtinyt kerttyä safarikokemusta tuolla viikon Kenian safarilla. Se oli varmasti upea! Vauvanorsut on tosi lutuisia <3

• Mua on jo pari vuotta vaivannut kova safari-kuume, eikä nämä sun upeat kuvat yhtään helpottaneet! Ehkä lakkaan odottamasta sopivaa hetkeä perhelomalle ja lähdenkin yksin 🙂 Kiitos kokemuksen jakamisesta ja tiedoista!

14.3.2018 at 11:45

Yksin lähteminenkin on hyvä vaihtoehto 🙂 Kiva jos tästä oli iloa ja apua!