Menu
Kanada

Maligne Laken helposti saavutettavat luontokohteet Kanadan Kalliovuorilla

Jasperin kansallispuiston ja koko Kanadan Kalliovuorten ehkä tunnetuin kohde on Spirit Island. Pieni saari, joka sijaitsee suuren järven rannalla taustallaan upeaakin upeammat vuoristomaisemat. Tuolle Maligne Lakelle päästäkseen täytyy Jasperin kansallispuiston halki kulkevalta päätieltä poiketa sivuun ja ajaa 40 kilometrin matka pienempää tietä pitkin. Matka kuulostaa ehkä pitkältä, mutta tien varrella sijaitsee Maligne Laken lisäksi muitakin näkemisen arvoisia luontokohteita.

Kanadan ja USA:n kansallispuistoja kiertäneellä road tripillämme 2017 päädyimme ajamaan tuota tietä kahteen kertaan. Suuntasimme Maligne Lakelle heti ensimmäisenä päivänämme Jasperin kansallispuistoon saapuessamme. Tuolloin pysähdyimme muutamassakin paikassa, jotka tässä postauksessa sinulle esittelen. Toisen kerran suhailimme tällä tiellä, kun road tripimme loppuvaihessa päätimme poiketa vielä toisen kerran Jasperin kansallispuistoon. Tuolloin British Columbian provinssin puolella riehuvat metsäpalot olivat sulkeneet Kalliovuoret savun keskelle, mikä sai maiseman näyttämään mystiseltä.

Medicine Lake, tie

Maligne Lookout

Maligne Lake roadia ajaessamme kiipesimme ensimmäiseksi ylös kukkulan laelle. Täällä on Maligne Lookout, josta pääsee näkemään ympäristöä hieman korkeammalta. Tämä on oiva vierailupaikka heti ensimmäiseksi, kun on juuri saapunut Jasperiin ja Kalliovuorille. Maisemat eivät lainkaan vedä vertoja monille muille, joita Kalliovuorilla pääsee näkemään, mutta tämä oli mainio paikka saada hieman käsitystä siitä, missä nyt oikein ollaan. Näköalapaikalta näkyi niin Jasperin kylään kuin maisemaa hallitsevalle massiiviselle Pyramid Mountainille. Siellä tulisimme seuraavana päivänä tekemään kevyen aamukävelyn.

Maligne Lookout on helposti saavutettavissa, sillä autolla pääsee ajamaan perille saakka. Pysäköintipaikalta näköalapaikalle pääsee leveitä ja tasaisia kävelyteitä pitkin, joten tämä on näppärä paikka päästä ihailemaan maisemia, vaikka liikkuminen olisikin hankalampaa. Toimi myös minulla, joka olin koko alkumatkan melko heikkovoimainen loman alkuun iskeneen flunssan vuoksi.

Medicine Lake

Puolivälissä matkaa Maligne Lakelle tie kulkee pitkänomaisen Medicine Laken rantaa pitkin. Heti järven länsipäässä on pysähdyspaikka, josta avautuu näkymät pitkän järven ylle. Pysähdyspaikalta pääsee myös laskeutumaan järven rantaan. Järven ympäristössä on vuonna 2015 riehunut laaja metsäpalo, joka on jättänyt jälkensä maisemaan. Kolme viikkoa kestänyt palo valtasi 10 neliökilometrin kokoisen alueen ja teki Medicine Laken ympäristöstä aivan uuden näköisen. Mustuneet puunrungot muistuttavat nyt tulitikkuja, jotka nousevat vuorten rinteiltä.

Kahdessa vuodessa elämä on kuitenkin taas voittamassa, ja mustunutta ympäristöä piristää puiden välistä kasvavat kirkkaanvihreät ruohotuppaat. Järven rannalta voi bongata myös Albertan provinssin nimikkokasvin, villiruusun. Sen ihmeemmin tällä pysähdyspaikalla ei ole tekemistä, mutta maisemia kannattaa pysähtyä ihailemaan edes hetkeksi.

Jasper, Medicine Lake

Medicine Lake, ranta

Medicine Lake, palanut metsä

Medicine Lake, villiruusut

Medicine Lake

Maligne Lake

Maligne Lake roadin varrella on suuria tauluja, joissa ilmoitetaan poron sukuisten karibujen asuvan näillä seuduilla. Tarkkailin pusikoita silmä tarkkana, mutta yhtään karibua emme onnistuneet näkemään. Paluumatkalla sentään bongasimme tienvierustan pusikoista ensimmäisen mustakarhumme.

Pitkän matkan jälkeen tie päättyy Maligne-järven rantaan. Illansuussa alue on hiljainen, pysäköintipaikallakin on vain muutama auto. Järven rannalla sijaitsevissa kaupoissa ja ravintoloissa on iltasiivoukset käynnissä, ja rannassa sijaitseva boat housekin näyttää olevan suljettu. Tämä ei meitä haittaa, sillä aikaakaan ei ole kovin paljoa käytettävissä. Maligne Laken suosituin nähtävyys, kauempana järvellä sijaitseva Spirit Island, jää meiltä näkemättä. Saarelle voi matkata joko järjestetyllä venematkalla tai itse meloen. Näistä löydät lisätietoja Vaihda Vapaalle -blogista (venematka) tai Deep Red Blues -blogista (melominen).

Maligne Lake, boat house

Me tyydyimme tekemään lyhyehkön kävelyretken järven rannalla. Täysivoimaisena Maligne Lakelle olisi hyvä varata enemmänkin aikaa, mutta kipeänä oli ihan hyväkin, ettei aikaa olisi kovin pitkälle urheilusuoritukselle.

Järven pohjoisreunaa seurailee leveä kävelyreitti. Järven pohjukassa ranta on ruohon ja varpujen peittämää. Tänne on sijoitettu useita picnic-pöytiä, joten halutessaan retkilounas on helppo toteuttaa upeissa maisemissa. Avoimen maaston jälkeen polku sukeltaa metsään. Puiden oksilla on naavaa ja ympäristö on hiljainen. Erään rinteen takana kohtaamme perheen, joka on pysähtynyt katselemaan metsään. Puiden välissä näemme pienen peuran, joka on seisahtunut ruokailemaan ja ihmettelee nyt viereen pysähtyneitä ihmisiä.

Maligne Lake, ruohikkoinen ranta

Maligne Lake, kävyt

Maligne Lake, polku

Jasper, peura

Reitin alkuvaiheessa viitat lupailivat näköalapaikkaa muutaman kilometrin päässä. Melkoisen tovin jo käveltyämme uskomme alkaa loppua, menimmeköhän jo siitä ohi? Ilta alkaa kohta hämärtää, ja tunnetusti karhut alkavat liikkua auringon laskiessa. Olemme juuri saapuneet kansallispuistoon, eikä meillä ole vielä hankittuna bear sprayta, jota vakavasti suositellaan kansallispuistossa liikkuville karhun hyökkäyksen varalta.

Pariin kertaan pohdimme takaisinpäin kääntymistä, mutta jatkamme kuitenkin eteenpäin. Viimein polku kaartaa vasemmalle ja edessämme avautuu näkymä järvelle ja takana siintäville vuorille. Kyllä kannatti jatkaa. Kalliovuoret hurmaavat meidät täysin. Vaikka Spirit Islandia emme nähneetkään, on jo tämäkin näkymä hyvä syy ajaa pitkä tie Maligne Lakelle saakka.

Maligne Lake, järvi

Myöhemmin eräässä Jasperin ravintolassa juttelimme tarjoilijan kanssa, ja hän kertoi yhden lempiretkeilyreiteistään sijaitsevan juuri Maligne Lakella. Järven länsipäästä, jossa palvelut sijaitsevat, lähtee kyseinen reitti kiertämään järven eteläpuolta ja kohoaa vuorten rinteille. Me emme tätä reittiä valitettavasti ehtineet testata, mutta toivottavasti joku saa tästä itselleen vinkin ja käy tuolla reitillä ihailemassa maisemia!

5th Bridge

Maligne Lake Roadin alkupäätä seurailee joki, jonka ympärille on rakennettu erilaisia retkeilyreittejä. Joen ylittää kuusi siltaa, jotka on idästä alkaen nimetty luonnollisesti First Bridge …. Sixth Bridge. Paluumatkalla Maligne Lakelta pysähdyimme ihailemaan joen kuohuja viidennelle sillalle. Fifth Bridge valikoitui kohteeksemme sen vuoksi, että autolla pääsee ajaamaan aivan sillan lähelle, mikä oli näppärää, kun aikaa oli käytettävissä vähemmän.

Sillalta lähtee useita kävelyreittejä, joita pitkin pääsee retkeilemään muun muassa suositulle Maligne Canyonille. Me jäimme ihmettelemään ja valokuvaamaan turkoosina virtaavan joen kuohuja, ja sateen yllättäessä pääsimme nopeasti auton suojiin. Valokuvaushetken jälkeen käänsimme auton nokan kohti Jasperin kylän ruokapaikkoja ja Whistlers Campgroundia, johon lykkäisimme telttamme ensimmäiseksi kahdeksi yöksi.

5th bridge, silta

5th bridge, joki

5th bridge, joenranta

Katso myös Kalliovuorten road tripimme reitti ja kohteet sekä muut blogitekstit Jasperin kansallispuistosta:

Seuraathan Suunnaton-blogia myös sosiaalisessa mediassa:

30 Comments

• Henna / Kulkutautiset
    26.10.2017 at 18:41

Onpa mahtavat maisemat! Olen kuolannut näitä Kanadan maisemia aiemminkin, mutta vielä ei ole tie vienyt sinne saakka. Teimme itse viime vuonna Jenkkien länsirannikolla kuukauden roadtripin Washingtonin, Oregonin, Kalifornian, Nevadan ja Arizonan osavaltioissa, , jonka kolusimme useita National Parkeja ja state parkeja. Kyllä tuolla mantereella nähtävää riittää ja luontoa vaikka minkälaista! Mutta tuo Kanada, se kyllä huutaa kutsuhuutoaan jo aika kovaa… joten eiköhän siellä lähivuosina tule käytyä, varmaankin juuri roadtripin turvin, sillä se on huikea tapa matkustaa!

27.10.2017 at 10:35

Tuo USAn länsirannikko taas houkuttelee minua 🙂 Luonto tuolla mantereella, ainakin lännessä, on todellakin huikeaa. Ja tosi eri tyyppistä riippuen paikasta. Ihana lukea, miten moni on kiinnostunut Kanadasta ja Kalliovuorista!

• Tiina / Makuja ja seikkailuja
    28.10.2017 at 08:28

Ihanat maisemat, järvimaiselma yhdistettynä vuoristoon ei koskaan mene pieleen. Kanada ja erityisesti Kalliovuoret ovat olleet jo pidempään omalla haavelistallani ja jostain olen saanut tänä syksynä päähäni että sinne pitäisi tehdä ruskan aikaan matka. Pitäisi perehtyä enemmän tuohon karhu asiaan, kiinnostaisi tehdä puhtaasti patikointi reissu mutta olen miettinyt miten siellä uskaltaa jos karhuja vilisee mielin määrin. Joskus muistan jopa lukeneeni että patikointi on suositeltavaa vain neljän hengen porukassa – tietenkään en muista, millä alueella mutta Kanadaa se juttu käsitteli.

28.10.2017 at 12:16

Patikointireissu ruska-aikaan kuulostaa mahtavalta! Karhut tosiaan tuovat oman haasteensa luontoretkeilyyn tuolla. Yellowstonessa oli määrätty (suositeltu), että retkeilemään pitäisi lähteä vähintään 3 henkilön porukassa. Kanadan puolella en tarkkaa lukumäärää muista nähneeni, mutta kyllä sielläkin suositeltiin isommassa porukassa liikkumista. Tuolla kuitenkin näki paljon retkeilijöitä, jotka liikkuvat kahdestaan.
      Me ei koko kahden viikon aikana nähty karhua kertaakaan silloin, kun oltiin kävelemässä luonnossa. Kaikki karhubongaukset tehtiin autosta. Se ei toki tarkoita sitä, etteikö pusikoissa lymyilevät karhut olisi nähneet meitä 😉 Todennäköisesti käveltiin ainakin muutamien karhujen ohi huomaamatta niitä.

• Emilia/Matkan varrella
    28.10.2017 at 10:52

Oivoi mikä Kanada-kuume tässä vain kasvaa kasvamistaan! Upeita maisemia olette päässeet ikuistamaan. Ihana tuo peurakin tuossa :—) En ollut muuten ennen kuullutkaan bear spraystä, täytyy olla aika tujua tavaraa jos se tosiaan voi pelastaa karhun hyökkäykseltä!

28.10.2017 at 12:19

Ihanaa, että Kanada-kuume nousee 🙂 Kanada ja Kalliovuoret oli niin upea paikka, että tekisi mieli lähteä sinne uudestaankin.
      Minäkään en ollut kuullut bear spraysta ennen kuin rupesin selvittelemään asioita matkaa varten. Se tosiaan taitaa olla aika tujua tavaraa, kun se mitä todennäköisimmin saa karhun luopumaan hyökkäysaikeistaan. Ei tekisi mieli joutua itse bear sprayn sumupilveen 🙂

• Kati Suomalainen im Allgäu
    28.10.2017 at 23:07

WAU mitkä maisemat!! Aivan mielettömät.

29.10.2017 at 11:33

Eikö! Kalliovuorien seutu on niin kaunista <3

• Nämä Instagramista kovin tutut maisemat ovat kyllä syystäkin suosionsa saavuttaneet. Upeita maisemia ja varmasti aivan yhtä upeita tunnelmia noissa maisemissa vaellellessa. Spirit Island kuulostaa nimenäkin jo niin upealta, sinne olen jo pidempäänkin halunnut.

29.10.2017 at 11:33

Spirit Islandin nimikin tosiaan jo huokuu erityisyyttä. Kuvissa se näyttää upealta – varmasti äärimmäisen kaunis myös paikanpäällä.